ESL Shippingin toinen LNG-käyttöinen irtolastialus sai nimen Haaga

Julkaistu 22.09.2017

Aspo-konserniin kuuluvan ESL Shippingin toinen LNG-käyttöinen irtolastilaiva on kastettu tänään Jinlingin telakalla Nanjingissa Kiinassa. Alus sai kasteessa nimekseen Haaga, joka kunnioittaa varustamon perinnettä nimetä aluksensa helsinkiläisten paikannimien mukaan. Aluksen kummina toimii Aspon hallituksen varapuheenjohtajan Roberto Lencionin puoliso Tiina Lencioni, jonka toivomuksesta kummilahja on luovutettu kansainvälisen Save the Children -järjestön Search and Rescue -hankkeelle auttamaan lapsipakolaisia Välimerellä.

Nesteytetyllä maakaasulla kulkeva, erittäin energiatehokas 160-metrinen 26 000 dwt:n alus on merkittävästi nykyistä alussukupolvea ympäristöystävällisempi ja tuottaa yli 50 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä.

"Hieno varustamoinvestointimme kiihdyttää kohti loppusuoraa. Varustamomme hiilijalanjälki pienenee ja kilpailukyky sekä kannattavuus paranevat näiden uuden sukupolven alusten avulla", kommentoi Aspo Oyj:n toimitusjohtaja ja ESL Shippingin hallituksen puheenjohtaja Aki Ojanen.

"Olemme hyvin tyytyväisiä Viikin ja Haagan rakentamisen laatuun. Saamme hienot ja tehokkaat työkalut tulevaisuuden vihreisiin merikuljetuksiin", kommentoi ESL Shippingin toimitusjohtaja Mikki Koskinen.

Haaga ja sen sisaralus Viikki aloittavat liikenteen Itämerellä ensi vuoden alkupuoliskolla. Uudisrakennushanke on osa EU:n osittain rahoittamaa Bothnia Bulk -projektia, jonka tavoitteena on päivittää olemassa oleva Luulajan, Oxelosundin ja Raahen välinen merireitti aiempaa ympäristöystävällisemmäksi. Alukset on suunniteltu Suomessa ja eurooppalaisten laitetoimittajien osuus on noin 60 prosenttia alusinvestoinnin arvosta.

Mikki Koskinen, toimitusjohtaja, ESL Shipping Oy, puh. +358 50 351 7791, mikki.koskinen@eslshipping.com

M/S Haaga, tekniset tiedot

DWT             25 600
      GT / NT         18 912  /  7 631
      Pituus            160.00 m
      Leveys          26.00 m
      Syväys          10.00 m
      Pääkone       Dual Fuel MAN B&W 5G45ME-C9.5-GI +
                            PTO/PTI, total shaft line power 7 250 kW
      Jääluokka     1A

Lisätietoja uusista aluksista: http://www.eslshipping.com/blog/topic/lng

Faktaesite ympäristöystävällisyyteen liittyvistä ratkaisuista: https://cdn2.hubspot.net/hubfs/1793551/Documents/Fact%20Sheet%20Newbuildings.pdf

LIITTEET: Kuva 1, 2

ESL Shipping on Itämeren johtava kuivia irtolasteja kuljettava varustamo. ESL Shipping varmistaa teollisuuden ja energiantuotannon raaka-ainekuljetukset ympärivuotisesti vaikeissakin sääolosuhteissa. Varustamo tarjoaa erityispalveluina suurten valtamerialusten lastauksia ja kevennyksiä merellä. Varustamon tonnisto koostuu 14 yksiköstä, joista 13 on varustamon omia ja yksi vuokrattu.  Vuonna 2016 yhtiön kuljettama lastivolyymi oli noin 10,7 miljoonaa tonnia.

Aspo on monialayhtiö, joka omistaa ja kehittää liiketoimintoja Pohjois-Euroopan lisäksi kasvumarkkinoilla keskittyen vaativiin B-to-B -asiakkaisiin. Vahvojen yritysbrändiemme, ESL Shipping, Leipurin, Telko ja Kauko, tavoitteena on olla toimialojensa markkinajohtajia. Ne vastaavat omasta toiminnastaan, asiakassuhteistaan ja niiden kehittämisestä. Kokonaisuutena ne tuottavat Aspon liikearvon. Aspon konsernirakennetta ja liiketoimintoja kehitetään pitkäjänteisesti ilman ennalta määriteltyä aikataulua.

www.eslshipping.com

Aiheet: ESL Shipping