Aspon tytäryhtiö Telko myy Valko-Venäjän liiketoimintonsa

Julkaistu 22.12.2022

22.12.2022, klo 10.00

Aspon tytäryhtiö Telko myy Valko-Venäjän liiketoimintonsa

Aspo-konserniin kuuluva Telko on allekirjoittanut sitovan esisopimuksen, jonka mukaisesti se myy Valko-Venäjän tytäryhtiönsä FLLC Telkon osakekannan tytäryhtiön nykyiseen johtoon kuuluvalle henkilölle nimellisellä kauppahinnalla. Oikeudet Telkon nimeen ja tavaramerkkeihin eivät sisälly kauppaan.

Kaupan toteutuminen vaatii vielä paikallisten viranomaisten hyväksynnän. Jo lokakuussa Telko tiedotti sopineensa Venäjän liiketoimintojensa myynnistä.

”Keväällä tehdyn päätöksen mukaisesti olemme irtautumassa valikoiduilta itämarkkinoilta, ja Telkon Valko-Venäjän liiketoiminnan myynti on jälleen askel kohti tavoitettamme.
      Olen erittäin tyytyväinen, että ostaja löytyi yhtiön nykyisestä johdosta”, sanoo Aspon toimitusjohtaja ja Telkon hallituksen puheenjohtaja Rolf Jansson.

Yrityskaupan seurauksena Aspo arvioi kirjaavansa vuoden 2022 viimeisellä neljänneksellä yhteensä noin 0,6 miljoonan euron kuluerän, joka pitää sisällään alaskirjauksen yhtiön nettovarallisuudesta sekä lisäksi osuuden Telkon liikearvosta ja transaktiokulut. Lisäksi kaupan toteutuessa kuluksi kirjattaisiin tämänhetkisen Valko-Venäjän ruplan kurssin mukaisesti noin 1,0 miljoonaa euroa muuntoeron realisoitumisena, mikä ei vaikuta konsernin omaan pääomaan.

Kaupalla ei ole vaikutusta aiemmin ilmoitettuun Aspon kuluvan vuoden vertailukelpoiseen liikevoittotasoon.

Esitetyt luvut ovat alustavia arvioita, joihin vaikuttavat muun muassa ruplan ja euron valuuttakurssimuutokset. Aspon taloudellisessa raportoinnissa Telkon Valko-Venäjän liiketoiminta luokitellaan myytävänä olevaksi liiketoiminnaksi sitovan sopimuksen allekirjoituskuukaudesta alkaen.

Rolf Jansson, Aspo Oyj:n toimitusjohtaja, puh +358 400 600 264

Aspo luo arvoa omistamalla ja kehittämällä liiketoimintoja pitkäjänteisesti ja vastuullisesti. Omistettujen yritysten tavoitteena on olla toimialojensa markkinajohtajia. Ne vastaavat omasta toiminnastaan, asiakassuhteistaan ja niiden kehittämisestä pyrkien edelläkävijyyteen vastuullisuudessa. Aspo tukee liiketoimintojen menestystä ja kasvua oikeilla kyvykkyyksillä. Aspo-konsernilla on liiketoimintoja 18 eri maassa ja sen palveluksessa on yhteensä noin 900 ammattilaista.